Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011

ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΠΕΝΑ

Από το 1ο Γραφείο Π.Ε. Εύβοιας παραλάβαμε τη



ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΠΕΝΑ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΣΤ1 ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΔΡΟΣΙΑΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΡΟΣΙΑΣ




























Μαθηματικά με βιωματικές δραστηριότητες

Τα μαθηματικά μπορούν να αποτελέσουν μια ευχάριστη εμπειρία για τα παιδιά. Ένας διασκεδαστικός και συνάμα αποτελεσματικός τρόπος για να διδάξουμε μαθηματικά αποτελεί το θεατρικό παιχνίδι.


Πολλαπλασιασμός δεκαδικών αριθμών


Τα schoolikakia διδάχτηκαν τον πολλαπλασιασμό δεκαδικών αριθμών μέσω της δραματοποίησης. Έστησαν έναν πάγκο στην ψαραγορά και πουλούσαν φρεσκότατα ψάρια από την Ερέτρια. Τόσο οι ψαροπώληδες όσο και οι πελάτες έπρεπε να κάνουν νοητούς υπολογισμούς, προκειμένου να βρουν την τιμή των ψαριών που πουλούσαν και αγόραζαν αντίστοιχα. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στα ρέστα, στα χρήματα δηλαδή που πρέπει να επιστρέψει ο πωλητής στον αγοραστή, όταν ο τελευταίος του δίνει κέρματα ή χαρτονομίσματα μεγαλύτερης αξίας από αυτή του προϊόντος που αγοράζει.







-Σε πολλές περιπτώσεις αναγκαζόμαστε να κάνουμε πολλαπλασιασμό με δεκαδικούς αριθμούς (π.χ. όταν αγοράζουμε προϊόντα σε κιλά). -Ο πολλαπλασιασμός των δεκαδικών αριθμών γίνεται, όπως και στους ακέραιους, αλλά στο γινόμενο κόβουμε από το τέλος (από τα δεξιά προς τα αριστερά) με υποδιαστολή τόσα δεκαδικά ψηφία όσα έχουν συνολικά ο πολλαπλασιαστής και ο πολλαπλασιαστέος. -Για να πολλαπλασιάσουμε ένα δεκαδικό αριθμό με το 10, το 100, το 1.000 κτλ., γράφουμε το δεκαδικό όπως είναι και μετακινούμε την υποδιαστολή μία, δύο, τρεις κτλ θέσεις αντίστοιχα προς τα δεξιά. Δηλαδή, αν πολλαπλασιάζουμε με το δέκα, η υποδιαστολή θα πάει μία θέση δεξιά, αν πολλαπλασιάζουμε με το 100, δύο θέσεις δεξιά, με το 1.000 τρεις θέσεις κ.ο.κ (π.χ. 4,892 Χ 10 = 48,92 και 4,892 Χ 100 = 489,2 και 4,892 Χ 1.000 = 4.892). Αν δεν έχει ο δεκαδικός τόσα ψηφία, συμπληρώνουμε με μηδενικά (π.χ. 2,67 Χ 1000 = 2.670)




Διαίρεση ακεραίου με ακέραιο με πηλίκο δεκαδικό αριθμό




Μέσω του θεατρικού παιχνιδιού τα schoolikakia έμαθαν να κάνουν διαίρεση ακεραίου με ακέραιο με πηλίκο δεκαδικό αριθμό. Ο Βαγγέλης ήθελε να αγοράσει μαρκαδόρους. Για το λόγο αυτό επισκέφτηκε το βιβλιοπωλείο-χαρτοπωλείο "Η ΜΑΘΗΣΗ" της γειτονιάς του. Εκεί βρήκε δύο συσκευασίες, εκ των οποίων η μία περιείχε 4 μαρκαδόρους και κόστιζε 5 Ευρώ, ενώ η άλλη είχε 4 μαρκαδόρους + 1 δώρο και κόστιζε 6 Ευρώ. Ποια συσκευασία συνέφερε το Βαγγέλη; Για να βρει ο Βαγγέλης ποια ήταν η πιο οικονομική, έπρεπε να υπολογίσει πόσο κόστιζε ο ένας μαρκαδόρος σε κάθε συσκευασία.





Για να βρει πόσο κοστίζει ο ένας μαρκαδόρος (ξέρει τα πολλά και ψάχνει το ένα), έκανε διαίρεση. Διαίρεσε το 5 με το 4 για την πρώτη συσκευασία και το 6 με το 5 για τη δεύτερη. Έτσι, βρήκε πως ο ένας μαρκαδόρος στην πρώτη συσκευασία κόστιζε 1,25 Ευρώ, ενώ στη δεύτερη συσκευασία κόστιζε 1,2 Ευρώ. Άρα, πιο φθηνός ήταν ο μαρκαδόρος της δεύτερης συσκευασίας.







-Για να διαιρέσω δύο αριθμούς που δε διαιρούνται ακριβώς, προσθέτω το ψηφίο 0 στο υπόλοιπο, βάζω υποδιαστολή στο πηλίκο, μετατρέποντάς το σε δέκατα, και συνεχίζω τη διαίρεση. -Αν ο διαιρέτης είναι μεγαλύτερος από το διαιρετέο, βάζω 0 στο πηλίκο και υποδιαστολή, 0 στο διαιρετέο και για να μετατραπεί σε δέκατα και συνεχίζω τη διαίρεση.


-Αν ο διαρέτης είναι 10, 100, 1.000... γράφω το διαιρετέο και κόβω από το τέλος του με υποδιαστολή ένα, δύο, τρία... ψηφία αντίστοιχα. Αν δεν έχει τόσα ψηφία, συμπληρώνω με μηδενικά αριστερά (π.χ. 85 : 10 = 8,5 και 85 : 100 = 0,85 και 85 : 1.000 = 0,085).

ΠΗΓΗ: SCHOOLIKI 2010-2011 Το μαθητικό ιστολόγιο του Ε1 του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ερέτριας