Εκπαιδευτικό πρόγραμμα:
«Την ενέργεια που μου λείπει μου τη δίνουνε τα λίπη»
Υποστηρικτικό υλικό: Παιδικό Μουσείο
ΤΟΠΟΣ
Ο χώρος όπoυ διεξάγεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι το Ιστορικό Αρχείο ΕΛΑΪΣ, Πειραιώς 74Α.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ
Το παιδικό Μουσείο έστειλε στο σχολείο ένα μήνα πριν την προγραμματισμένη επίσκεψη υποστηρικτικό υλικό με το οποίο οι μαθητές μας εργάστηκαν ομαδικά μέσα στην τάξη και ερεύνησαν στο διαδίκτυο.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΙΝ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
1η Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Την ενέργεια που μου λείπει μου τη δίνουνε τα λίπη» θα ανακαλύψετε το μαγικό κόσμο του εργοστασίου και των λειτουργιών του. Κάντε έναν καταιγισμό ιδεών στον πίνακα της τάξης ή σε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί του μέτρου με τη λέξη «εργοστάσιο» ή με όποια άλλη λέξη επιλέξετε ως ομάδα. Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη λέξη «εργοστάσιο»; Τι είδους εργασίες γνωρίζετε; Ποιος νομίζετε ότι είναι ο ρόλος της εργασίας στη ζωή μας; Πώς επηρέασε η ανάπτυξη της βιομηχανίας τη ζωή του ανθρώπου;
2η Κάντε μία έρευνα στο διαδίκτυο για τα εργοστάσια τροφίμων της χώρας μας. Πόσα βρήκατε; Σε ποιους νομούς; Σηματοδοτήστε τα με, π.χ., πλαστελίνη στον χάρτη της τάξης σας. Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι φτάνουν τα περισσότερα προϊόντα διατροφής στα σούπερ μάρκετ της περιοχής σας;
Επιλέξτε ένα προϊόν που εισάγεται στη χώρα μας και σχεδιάστε την πορεία του από τη χώρα παραγωγής του στο σημείο πώλησής του. Επικοινωνήστε με ταξιδιωτικά γραφεία για να ενημερωθείτε για τη χρονική διάρκεια των ταξιδιών, συμβουλευτείτε χιλιομετρικούς χάρτες για να υπολογίσετε οδικές αποστάσεις και χρόνους παράδοσης υλικών. Επισκεφτείτε το μπακάλικο της γειτονιάς σας και συζητήστε με τον ιδιοκτήτη για τον τρόπο παραγγελίας κάποιων από τα προϊόντα του.
3η Φτιάξτε μια λίστα με προϊόντα που πιστεύετε ότι θα πρέπει να επιλέγουμε από την εγχώρια παραγωγή και με προϊόντα εισαγωγής που θα μπορούσαμε να «αποφεύγουμε». Τι εναλλακτικές έχουμε ως καταναλωτές;
4η Με ποιον τρόπο θα μπορούσατε να υπολογίσετε το εμβαδόν του αναπτύγματος που φτιάξατε; Τι άλλα σχήματα μπορείτε να φτιάξετε με το ίδιο εμβαδόν; Δουλέψτε σε ομάδες και προσπαθήστε να κατασκευάσετε κουτιά 5 ή 10cm μεγαλύτερα ή μικρότερα από το αρχικό σας. Διακοσμήστε τα με γεωμετρικά μοτίβα.
5η Τι γνωρίζετε για τη μαργαρίνη; Από πού φαντάζεστε ότι πήρε το όνομά της; Πώς παρασκευάζεται; Ποια η διαφορά της μαργαρίνης από το βούτυρο; Συγκεντρώστε πληροφορίες, ομαδοποιήστε τις, και εμπλουτίστε τη Διατροφική Γωνιά της τάξης σας.
Τι ανακαλύψατε για τα ζωικά και τα φυτικά λιπαρά; Ποιος ο ρόλος των λιπαρών
στην ισορροπημένη διατροφή;
6η Επισκεφτείτε την υπεραγορά της γειτονιάς σας. Σημειώστε όσα προϊόντα επάλειψης ψωμιού βρείτε. Δουλέψτε σε ομάδες και μελετήστε τις ετικέτες τους. Επιλέξτε ένα από αυτά, αγοράστε το και δοκιμάστε το την επόμενη μέρα στο σχολείο. Τι άλλο θα φροντίσετε να περιλαμβάνει το πρωινό σας; Ετοιμάστε μια παρουσίαση (αφίσα, μικρό φυλλάδιο, παρουσίαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή) για τη διατροφική αξία του πρωινού γεύματος. Ζητήστε λίγο χρόνο από τις άλλες τάξεις για να τους την παρουσιάσετε. Καταγράψτε τα σχόλια τους και αναπροσαρμόστε την παρουσίαση σας.
7η Ερευνήστε τις διατροφικές συνήθειες άλλων λαών. Συσχετίστε τις με τις κλιματολογικές συνθήκες των χωρών αυτών. Ετοιμάστε «ζωγραφικά» πιάτα πρωινού για καθεμιά από τις χώρες αυτές και τοποθετήστε τα στον παγκόσμιο χάρτη της τάξης σας.
Επιλέξτε μία χώρα και αναζητήστε σε μαγαζιά με τοπικά προϊόντα αυτής της χώρας τις πρώτες ύλες ώστε να παρασκευάσετε ένα γεύμα. Τι άλλα πολιτισμικά στοιχεία μπορείτε να συλλέξετε γι΄αυτή τη χώρα;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και ασχολήθηκαν με το σχέδιο εργασίας με θέμα: «Την ενέργεια που μου λείπει μου τη δίνουνε τα λίπη», όπου προβλέπονταν τρεις σταθμοί εργασίας.
1ος Σταθμός: Καταγραφή και διαχωρισμός Ομάδων λιπαρών
2ος Σταθμός: Διατροφική αξία λιπαρών – Πυραμίδα Μεσογειακής
Διατροφής – Ερωτήσεις κατανόησης
3ος Σταθμός: Χημείο - Παρασκευή Μαργαρίνης – Επίσκεψη στο εργαστάσιο
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Την επόμενη ημέρα στο σχολείο οι μαθητές ασχολήθηκαν με τις παρακάτω δραστηριότητες:
Για ποιους λόγους τρώμε;
Α. γιατί μας αρέσει
Β. γιατί πεινάμε
Γ. γιατί χρειαζόμαστε ενέργεια και δυνάμεις
Δ. …………….
Ομαδοποιήστε τις απαντήσεις σας και οργανώστε τις σε ένα ραβδόγραμμα. Ποια είναι η επικρατέστερη απάντηση;
Βιταμίνες: ...………………………………………………
Βούτυρο:...…………………………………………………
Θερμίδα: ...…………………………………………………
Λίπη: ……………………………………………………......
Μαργαρίνη: .……………………………………………
Υδατάνθρακες:……………………………………………
Έδρα και διεύθυνση Λ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ 74, Τ.Θ. 80122, Τ.Κ. 18510, ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Επικοινωνία:
Λεωφ. Αθηνών - Πειραιώς 74 Πειραιάς185 47 - Αττικής Ελλάδα
Τηλ : 210/4896251Fax : 210/4896229
Επίσης, τα σπορέλαια SOL, ΦΛΩΡΑ, τα μαγειρικά λίπη ΝΕΑ ΦΥΤΙΝΗ και ΕΛΦΙΝΟ, το luncheon meat ZWAN, τη μαγιονέζα και κέτσαπ CALVE, τη σειρά προϊόντων LINEA με χαμηλές θερμίδες, τα κατεψυγμένα IGLO, τις σάλτσες ζυμαρικών RAGULETTO.
Ένα άλλο πεδίο δράσης για την ΕΛΑΪΣ αποτελεί η διάθεση των επαγγελματικών προϊόντων ΑΡΤΙΖΑΝ και CATERLINE σε βιομηχανίες τροφίμων, στην αρτοποιία, στη ζαχαροπλαστική και σε εταιρίες μαζικής εστίασης.
Επισκεφτείτε τη λαϊκή αγορά της περιοχής σας.